Jak zrekrutować dobry zespół?

Artur Krysikstruktury

Rozwijając swoją firmę dochodzisz do momentu, w którym zaczynasz zatrudniać osoby do pracy. Mniej istotna jest tu sama kwestia czy na umowę o pracę, zlecenia, czy w jeszcze innych formach, ważne jest to, że tworzysz zespół, czyli grupę współpracujących ze sobą osób dla realizacji określonego celu. Na co należy w szczególności zwrócić uwagę przeprowadzając rekrutację? Co może przesądzić o tym, że będziesz miał dobry zespół, który będzie działał efektywnie? Oto kilka praktycznych wskazówek:

Po pierwsze odpowiedz sobie na pytanie – po co zatrudniasz te osoby?

To pytanie jest związane z Twoją filozofią funkcjonowania jako przedsiębiorcy. Czy budujesz swoją firmę ze swoją osobą w roli głównej, czyli Ty jesteś jej głównym ekspertem i potrzebujesz tylko osoby do pomocy w określonych obszarach, jak choćby: marketing, sekretariat, księgowość itd. Czy może budujesz firmę jako organizm niezależny od Ciebie, w którym Ty jesteś tylko osobą zarządzającą, bądź jednym z ekspertów. To jest ważne pytanie. Wiąże się bowiem z Twoim odpowiednim przygotowaniem i nastawieniem oraz ukierunkowaniem całego procesu.

Nakreśl wizję swojego zespołu.

To jest druga ważne kwestia, którą należy wziąć pod uwagę. Zastanów się, czy Twój zespół będzie się opierał na ludziach młodych, na przykład studentach 4 i 5 roku studiów, którym będziesz w stanie stworzyć możliwości rozwoju, a sam będziesz czerpał z ich kreatywności, chęci zdobywania wiedzy. Czy będziesz chciał współpracować z osobami mającymi już doświadczenie, bądź ekspertami w swojej branży. Czy może będzie to zespół mieszany. Jeżeli tak, to na jakim stanowisku będzie kto. Jeżeli wcześniej „na sucho” nakreślisz sobie wizję swojego zespołu, wizję do której planujesz dążyć w określonym horyzoncie czasowym, to sprawniej i pewniej przeprowadzisz proces rekrutacyjny. Nie tylko będziesz wiedział kogo potrzebujesz do swojego zespołu, ale też w rozmowie z kandydatem będziesz mógł jasno i uczciwie przedstawić to co możesz zaoferować. To wpłynie korzystanie także na późniejszą waszą współpracę.

Określ zasady obowiązujące w zespole.

Teraz przejdźmy do kwestii, nad którą rzadko się zastanawiamy, a która ma istotny wpływ na środowisko pracy i panującą w nim atmosferę. Zasady panujące w zespole. Od podstawowych, czy wszyscy mówią sobie po imieniu, czy są per Pan / Pani, poprzez kwestię czasu pracy, tj. czy chodzi o to by przestrzegać godzin pracy np. 8 – 16, czy najważniejsze jest to, aby praca była zrobiona, czyli jak trzeba to pracujesz 18 godz. na dobę. Warto też się zastanowić czy pracownicy mają zabierać pracę do domu, czy bezwzględnie praca odbywa się tylko w biurze. Ta ostatnia kwestia jest szczególnie w dzisiejszych czasach warta rozważenia, gdy jest pewna presja czy moda na ciągłe bycie w pracy. Dlaczego? To zobrazuje przykładem, który usłyszałem na jednym z organizowanych spotkań z przedsiębiorcami. Kierowniczka pewnego oddziału, gdy została zatrudniona na swoim stanowisku w firmie, wprowadziła między innymi taką zasadę w swoim zespole, że nikt nie zabiera pracy do domu. Każdy ma się wyrabiać ze swoimi zadaniami w godzinach pracy 9 – 17. Jeżeli się nie wyrabia, to znaczy, że coś nie gra w jego organizacji czasu pracy, bądź potrzebuje wsparcia. Najbardziej przerażona była asystentka tej Pani Kierownik, gdyż od dłuższego już czasu musiała zostawać po godzinach albo brać pracę do domu. Jednak po zastosowaniu się do wprowadzonej zasady dość szybko przekonała się, że gdy nie bierze pracy do domu, to może spokojnie odpocząć od firmy, zająć się zupełnie czymś innym, co daje jej psychiczny odpoczynek. Gdy przychodzi do pracy wypoczęta, to jest w stanie od rana wziąć się sprawnie do działania i spokojnie wyrobić się z zadaniami do godz. 17. Zasada wypoczęty pracownik, to efektywny pracownik po raz kolejny się sprawdziła!

Kompetencje różne, różne myślenie, ale te same wartości.

To jest jedno z ważniejszych podejść, które powinno Tobie towarzyszyć przy rekrutacji, jeżeli chcesz mieć dobry zespół. Aby je wcielić w życie musisz znać dobrze siebie. Przede wszystkim zastanów się w jakich obszarach jesteś najsłabszy i potrzebujesz wsparcia, bądź w ogóle objęcia przez kogoś takich zadań. I zacznij rekrutować przede wszystkim osoby, które są w tych obszarach specjalistami, są w nich najlepsze. Przy rekrutacji zwróć uwagę jeszcze na dwa elementy. Pierwszy by ta osoba oprócz kompetencji myślała, działała inaczej niż Ty. Np. jeżeli Ty działasz w sposób wyważony na podstawie planu, zebranych informacji, to niech kandydat działa szybko, na podstawie intuicji. Dlaczego? Dlatego, byście mogli analizować różne podejścia do jakiegoś problemu, który będziecie rozwiązywać. Abyście mogli przyjrzeć się analizowanej kwestii z różnych perspektyw. To pozwoli Wam lepiej dopracować różne pomysły, różne posunięcia. Ważne jest zatem abyście różnili się myśleniem, bo różne myślenie daje przestrzeń na kreatywność. Natomiast tym, co powinniście mieć wspólne to wartości. To powinno Was łączyć. Jeżeli te same wartości będą dla Was ważne, a będziecie mieli różne podejścia do spraw, to jest idealnie. Bo zawsze znajdziecie porozumienie i to najczęściej będzie jakaś trzecia droga, której początkowo nie braliście pod uwagę. Czyli na tym tylko zyskasz. Ale jeżeli będzie różnić się w wartościach, to będzie między wami konflikt, który wcześniej czy później wybuchnie i zniszczy waszą współpracę.

Proces rekrutacji

Za dużo na ten temat nie ma potrzeby pisać. Bo jeżeli odpowiednio się do niego przygotujesz, przemyślisz kwestie, które podałem powyżej, to sam proces przeprowadzisz sprawnie i pewnie. Pewności doda Ci fakt, że będziesz wiedział czego, a w zasadzie kogo chcesz mieć w swoim zespole. To co według mnie jest ważne na tym etapie, to zadbanie o to by już zacząć poznawać szeroko swojego przyszłego współpracownika. Szeroko mam na myśli oprócz kompetencji zawodowych także: sposób myślenia, filozofię funkcjonowania, podejście do rozwiązywania różnych problemów, jego motywacje do pracy, to jakie ma hobby, pasje itd. Dlaczego to jest ważne? Ponieważ odpowiedzi na te pytania pozwolą Ci stwierdzić między innymi:

  • czy ten człowiek będzie mógł pracować w takim systemie pracy jaki oferujesz?
  • czy wpisuje się w wizję firmy, którą tworzysz?
  • jaka praca będzie dla niego najlepsza?
  • w czym jest samodzielny, a w czym będzie wymagał pomocy?

Dzięki temu będziesz mógł podjąć decyzję czy podjąć współpracę z tym człowiekiem czy też nie. Ta decyzja będzie miała solidne podstawy i zminimalizujesz ryzyko zatrudnienia niewłaściwej osoby. Warto też rozważyć podzielenie procesu rekrutacyjnego na 2 bądź nawet 3 spotkania. Osiągniesz poprzez taki zabieg co najmniej dwa pozytywne efekty. Pierwszy – poznasz lepiej kandydata, bo będziesz miał czas na przemyślenie uzyskanych odpowiedzi, a kolejne spotkanie będzie okazją do zadania uzupełniających pytań. Drugi efekt – to eliminacja osób, które mają nieuczciwe zamiary wobec twojej firmy, np. chcą podkraść pomysł na biznes, czy klientów. Jeżeli kandydat z nieuczciwymi zamiarami zobaczy, że tak wnikliwie go badasz i wymagasz 2 bądź 3 spotkań na pogawędkę, to raczej zrezygnuje.

 

Zapewne ciśnie Ci się w głowie jedna myśl, że to wymaga bardzo dużo czasu, a Ty tego czasu nie masz. Pracowników potrzebujesz już. Stare przysłowie mówi „co nagle to po diable”. Zatem zadaj sobie pytanie, czy potrzebujesz kogokolwiek, liczą się tylko dwie ręce i/lub dwie nogi (głowa niekoniecznie), czy chcesz stworzyć dobry i efektywny zespół na długi czas. Jeżeli interesuje Cię to drugie, to zachęcam do przygotowania i przeprowadzenia dobrego procesu rekrutacyjnego. Życzę powodzenia.

Artur Krysik, Interim Manager